Skolplattformen i gymnasieskolan

I den kommunala gymnasieskolan använder både du och dina lärare tjänsten Skolplattformen. Skolplattformen innehåller verktyg som underlättar planering och lärande.

Skolplattformen är en gemensam digital plattform för samtliga gymnasieskolor och övriga skolformer i Stockholms stad.

Inloggning till Skolplattformen

Du som är vårdnadshavare behöver bank-id för att logga in.

Välj rätt supportväg

• Är du elev ska du kontakta support för elever.
  • Är du elev och behöver ett nytt lösenord ska du eller din vårdnadshavare kontakta din skola.
  • Är du vårdnadshavare och hjälper ditt barn ska du kontakta support för elever.
  • Är du vårdnadshavare och vill ha hjälp med inloggning eller något annat ärende ska du kontakta support för vårdnadshavare.

Innehåll i Skolplattformen

Startsidan på Skolplattformen är anpassad för dig. Dina lärare och andra på skolan publicerar information där.

Skolplattformens funktioner används olika på olika skolor. Din lärare berättar vilka verktyg som ni använder gemensamt.

Startsidan innehåller

• kalender, där du kan se ditt schema och göra egna bokningar
  • Min skola (intern webbplats för respektive skola)
  • teams
  • planering av undervisningen och bedömning av dina kunskapsresultat
  • din närvaro och frånvaro
  • kontaktuppgifter till dina lärare och skolans personal
  • kontaktuppgifter till support
  • användarstöd med supportfilmer och driftsinformation.

Du kan ge ditt samtycke till att annan vuxen också kan se dina uppgifter.

Samtycke till registrering av annan ansvarig vuxen, UTBF8868m (pdf)

Skolplattformens app för vårdnadshavare

För dig som är vårdnadshavare finns Skolplattformen som en app. Du kan få notiser när någon på skolan publicerar information. Bland annat får du en avisering när någon på skolan publicerat en nyhet.

Appen hittar du i App Store eller i Google Play.

Nya appar ersätter skolplattformen

Under 2024 kommer skolplattformen att ersättas av flera appar som redan används av många förskolor och skolor runt om i Sverige idag. Du som inte vill eller kan använda appar har också möjlighet att logga in via webbläsare.

• Du som är vårdnadshavare kommer att använda olika appar beroende på om du har barn i förskola, grundskola eller gymnasieskola.
  • I gymnasieskolan ersätts skolplattformen av apparna Infomentor och Edlevo. Du får mer information när det är dags att börja använda dem.

När du behöver support

Support för vårdnadshavare

Du som är vårdnadshavare får veta vilka förändringar och förbättringar som gjorts på Skolplattformens startsida. Behöver du muntlig vägledning vänder du dig till stadens kontaktcenter.

Ändra kontaktuppgifter i Mina sidor

I e-tjänsten Mina sidor ändrar du dina kontaktuppgifter för stadens e-tjänster, till exempel Skolplattformen.

Support för elev

Din lärare eller mentor (handledare) beskriver ert samarbete i Skolplattformen. Det kan skilja sig åt mellan olika lärare och mellan olika skolor. Fråga alltid din lärare först om du har problem i Skolplattformen. Kan inte din lärare hjälpa dig ska du kontakta supporten.