E-tjänster för gymnasieskola

Går du i en kommunal gymnasieskola loggar du och din vårdnadshavare in i Skolplattformen för information och kontakt med din gymnasieskola.

Mina sidor

På Mina sidor ändrar vårdnadshavare sina kontaktuppgifter för stadens e-tjänster, till exempel Skolplattformen. Det är viktigt att kontaktuppgifterna är riktiga så att vårdnadshavare kan använda Skolplattformen.

Skolplattformen som app

Du kan använda Skolplattformen i din mobiltelefon med en app. Vårdnadshavare behöver mobilt bank-id för att logga in.

Nya appar ersätter skolplattformen

Under 2024 kommer skolplattformen att ersättas av flera appar som redan används av många förskolor och skolor runt om i Sverige idag. Du som inte vill eller kan använda appar har också möjlighet att logga in via webbläsare.

• Du som är vårdnadshavare kommer att använda olika appar beroende på om du har barn i förskola, grundskola eller gymnasieskola.
  • I gymnasieskolan ersätts skolplattformen av apparna Infomentor och Edlevo. Du får mer information när det är dags att börja använda dem.

Appen Anmäl frånvaro

På kommunala gymnasieskolor kan du som vårdnadshavare använda appen Anmäl frånvaro. Registrera ditt mobiltelefonnummer på Mina sidor för att kunna använda appen.

Du som är elev kan inte använda appen. Hur du anmäler frånvaro och generell beskrivning finns på sidan Frånvaro och ledighet.