P A Fogelströms gymnasium

Stigbergsgatan 26

Visa på karta

P A Fogelströms gymnasium genomsyras av struktur, tydlighet och arbetsro. Ämneskunniga lärare skapar engagemang. Gymnasieåren hos oss ska ge dig en så bra grund som möjligt inför framtiden.

Typ av service
Gymnasieskola
Verksam i
Södermalm
Organisationsform
Kommunal
Webbplats

Tillgänglighet

• Bemannad reception
  • Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Parkering för dig med nedsatt rörelseförmåga
  • Tillgänglig hiss
  • Toalett med plats för eldriven rullstol
Om ikoner för tillgänglighet

Efter att ha tagit studenten hos oss kommer du att vara en starkare och säkrare person som är väl förberedd för framtiden. Det är här det börjar, helt enkelt.

På P A Fogelströms gymnasium väljer du mellan två högskoleförberedande program.

Läs om innehåll och programfördjupande kurser på P A Fogelströms gymnasiums webbplats.

• Naturvetenskapligt program
  • Ekonomiprogram

Program på P A Fogelströms gymnasium

Lokaler

Här finns

• lektionssalar
  • laborationssalar
  • aula.

Personal

Pedagoger och elevhälsan har ett nära samarbete och god insyn i varandras verksamhet. Hela kollegiet träffas varje vecka för att diskutera situationen i klasserna och hur det går för våra elever.

Skolans historia i korthet

• P A Fogelströms gymnasium finns i Frans Schartaus Handelsinstituts byggnad från 1915, ritad i nationalromantisk stil av Knut Nordenskjöld.
  • Mellan 2016 och 2018 genomgick huset en omfattande men varsam renovering och fick ny ventilation, el och teknik.
  • P A Fogelströms gymnasium startades 2017 .
  • I samma kvarter levde och verkade Per Anders Fogelström, som skrev några av de mest klassiska Stockholmsskildringarna i svensk litteraturhistoria. Per Anders Fogelström ville ta vara på ungdomars engagemang och välkomnade ofta gymnasieelever i sitt hem på Fjällgatan 30. Vi delar Per Anders Fogelströms syn på ungdomar och litteraturens kraft, och är både glada och stolta över att ha fått uppkalla vår skola efter honom.

Hitta hit