Tegelbyggnad, träd, vatten, berg och en båt som kör i vattnet.

Spira Teoretiska Gymnasium

Junohällsvägen 3

I nyrenoverade och klimatkompenserade fastigheter, på Stora Essingen mitt i centrala Stockholm, ligger Spira Teoretiska Gymnasium Stora Essingen. Lokalerna är naturnära med Essingefjärden precis utanför fönstret, och härliga grönområden runt skolan.

Kungsholmen, Norra innerstaden
Fristående

• Entré och entréhall för rullstolsburen
  • Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Parkering för dig med nedsatt rörelseförmåga
  • Tillgänglig hiss
  • Toalett med plats för eldriven rullstol

Skolan ligger i nyrenoverade fastigheter, precis intill tvärbanan och med utsikt över Essingefjärden, på Stora Essingen.

På skolan finns allt du kan tänkas behöva under din gymnasietid. Skolan har fräscha lokaler och som är fördelade över 4 plan. I skolan finns det

• klassiska lektionssalar
  • nyrenoverad laborationssal
  • uppehållsytor
  • idrottshall
  • matsal
  • elevkafé.

Fastigheten är citynära med endast 10 minuter till centrum och med cirka 2 minuters gångavstånd från tvärbanan. Placeringen gör det enkelt för elever som personal att pendla till skolan, samtidigt som området inger ett lugn trots närvarande citypuls.

Elevkår

Det finns en elevkår för dig som vill engagera dig utöver dina studier – då kan du gå med i skolans elevkår!

Utbildningen och lärare

På skolan kommer du möta engagerade, duktiga och behöriga lärare som med sin erfarenhet och kunskap kommer förbereda dig inför vidare studier och arbetslivet.

I klassrummet väver vi in dagsaktuella ämnen som entreprenörskap och samhällsutveckling – utifrån flera infallsvinklar och aspekter, i undervisningen.

Ett uppskattat inslag i utbildningen är bland annat Ung Företagsamhet. Ung Företagsamhet ger dig möjligheten att starta och driva ett eget företag – från idé till färdig produkt!

Spännande val

Vi erbjuder ett brett utbud av individuella val och moderna språk. Du kan välja bland kurser som

• kriminologi
  • astronomi
  • arkeologi
  • foto
  • dans
  • italienska
  • mandarin.

Dina förväntningar

På Spira kan du förvänta dig en lugn och dynamisk kunskapsmiljö med massor av engagemang och en riktigt skön atmosfär. Det är sådant som skiljer oss från andra skolor – och som är en del i vår vision om en givande gymnasietid.

Besök oss på öppet hus eller gymnasiemässan för att skaffa dig en uppfattning om oss.

Vi ser fram emot att träffa dig!