Påhlmans gymnasium

Hagagatan 23A

Hos oss kombineras teoretisk och praktisk kunskap inom ekonomi, juridik, samhällskunskap och beteendevetenskap. På Påhlmans Gymnasium får du goda förutsättningar och förståelse för entreprenörskap, affärsliv och samhället som helhet.

Norra innerstaden
Fristående

• Bemannad reception
  • Entré och entréhall för rullstolsburen
  • Hörselteknisk utrustning
  • Kontrastmarkering
  • Parkering för dig med nedsatt rörelseförmåga
  • Tillgänglig hiss
  • Toalett med plats för eldriven rullstol
  • Tydlig skyltning

Om skolan

Vårt mål är att du ska tillgodogöra dig kunskap inom valda program och inriktningar och uppnå dina förväntade slutbetyg. Undervisningen är tydligt profilerad i enlighet med din valda programinriktning och under utbildningen får du möjlighet att redovisa dina kunskaper teoretiskt och praktiskt. Exempelvis läser alla elever entreprenörskap och startar oavsett programinriktning UF-företag, praktiserar i arbetslivet, läser om ledarskap i årskurs 3 och läser kursen Retorik i Årskurs 2.

Hos oss kan du läsa följande program och inriktningar:

• Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning Samhällsvetenskap eller beteendevetenskap
  • Ekonomiprogrammet med inriktning ekonomi eller juridik

Våra program är studieförberedande och de flesta av våra elever väljer att studera vidare på universitet eller högskola. Andra väljer att starta och driva företag.

Oavsett vilken väg du väljer är vårt mål att du ska lyckas med dina studier och vara redo för det liv som kommer efter gymnasiet oavsett om det innebär vidare studier, arbete eller både och.

Vi delar hus med vår huvudman Medborgarskolan där även Påhlmans Handelsinstitut huserar sin verksamhet. Detta har skapat goda möjligheter till samverkan mellan våra organisationer som möjliggör för våra elever att få en tydlig och professionell koppling till näringslivet under sin studietid.

Alla elever läser Retorik, Ledarskap & Organisation samt Entreprenörskap. Vi arbetar aktivt och framgångsrikt med entreprenörskap och företagande genom att förbereda eleverna till eget företagande inom ramen för Ung Företagsamhet.

Kunskaper i retorik är mycket användbart i en mängd olika situationer i livet, till exempel när du ska hålla en presentation, blir intervjuad för ett jobb eller när du ska övertyga och sälja in affärsidéer för ett företag. Därför läser alla våra elever 100 poäng retorik under årskurs 2.

Alla har vi nytta av att lära oss att leda – både oss själva och andra. Därför läser våra elever Ledarskap & Organisation. I samband med praktiken får eleverna dessutom möjlighet att studera dessa ämnen i verkligheten och i arbetet med UF-företaget får de själva praktisera vad de har lärt sig.

Inom ramen för Entreprenörskap får alla elever starta och driva ett UF-företag i åk 3. Det är en pedagogisk undervisningsform där du får möjlighet att lära dig mer om allt från idéutveckling, juridik och ekonomi till marknadsföring och du tränar samarbete och företagsamhet. I slutet på åk 3 avvecklar eleverna sina UF-företag. I åk 3 erbjuds alla elever arbetslivspraktik som är en del av ämnet Ledarskap & Organisation. Under två veckor får eleverna möjlighet att praktisera sina kunskaper och studera ledarskap och organisationer i verkligheten.

Påhlmans Gymnasium är lägligt placerad i centrala Stockholm, nära Odenplan. Vår närhet till kommunikationer, ekonomiska institutioner, myndigheter, riksdag och museer ger oss goda möjligheter till tydlig verklighetsförankring. Studiebesök och gästföreläsare är återkommande inslag under utbildningen.