E-tjänster för gymnasieskola

Går du i en kommunal gymnasieskola loggar du och din vårdnadshavare in i Skolplattformen för information och kontakt med din gymnasieskola.

Mina sidor

På Mina sidor ändrar vårdnadshavare sina kontaktuppgifter för stadens e-tjänster, till exempel Skolplattformen. Det är viktigt att kontaktuppgifterna är riktiga så att vårdnadshavare kan använda Skolplattformen.

Skolplattformen som app

Du kan använda Skolplattformen i din mobiltelefon med en app. Vårdnadshavare behöver mobilt bank-id för att logga in.

Infomentor och Edlevo ersätter Skolplattformen

I augusti får alla Stockholms stads gymnasieskolor två nya appar, Infomentor och Edlevo. Från och med den 8 augusti ersätter dessa skolplattformen i gymnasieskolan. Då kan du logga in i apparna med e-legitimation. Apparna finns i din appbutik. Du kan också välja att logga in i Infomentor och Edlevo via en webbläsare.

I Infomentor kan du som har ett barn som är under 18 år:

• ta del av viktig information från undervisande lärare, mentorn och skolan
  • frånvaroanmäla och ansöka om ledighet
  • se elevens schema
  • boka utvecklingssamtal och ta del av omdömen.

I Edlevo kan du som har ett barn som är under 18 år:

• se elevens betyg i avslutade kurser och den individuella studieplanen.

Du får mer information från skolan om Infomentor och Edlevo.

Nya appar ersätter Skolplattformen

Apparna som ersätter Skolplattformen år 2024–2025 är:

Appen Anmäl frånvaro

På kommunala gymnasieskolor kan du som vårdnadshavare använda appen Anmäl frånvaro. Registrera ditt mobiltelefonnummer på Mina sidor för att kunna använda appen.

Du som är elev kan inte använda appen. Hur du anmäler frånvaro och generell beskrivning finns på sidan Frånvaro och ledighet.